Een goed georganiseerde administratie voor zzp'ers

Hoe kunnen zzp'ers geld besparen bij het onderhouden van een overzichtelijke administratie?

Een goed georganiseerde administratie voor zzp'ers

Een schoenendoos vol met bonnetjes inleveren bij de boekhouder is niet meer van deze tijd. Bespaar geld en tijd met een strakke administratie.

Er zijn al boekhoudprogramma’s waarbij je een boekhouder niet meer nodig hebt. Voor zzp’ers die weinig gevoel hebben voor boekhouding of zich er geen tijd voor gunnen, kan dit een brug te ver zijn. Toch kun je er redelijk eenvoudig voor zorgen dat de werkzaamheden van een boekhouder beperkt blijven. Jij weet namelijk meer over jouw bedrijfsvoering dan de boekhouder. Met onze tips kun je de werkzaamheden van de boekhouder met uren inkorten.

Inzicht en overzicht

Voor jezelf is het ook belangrijk om inzicht te hebben en te houden in wat er inkomt en wat er weer uit gaat. Plan bijvoorbeeld wekelijks een uurtje of twee uurtjes in om overzicht te scheppen. Verzamel alle facturen en boek deze alvast in. Of zorg er in ieder geval voor dat alle betalingen eenvoudig te verklaren zijn met bonnetjes. Nu weet je nog goed hoe het zit. Over een paar maanden waarschijnlijk niet meer.

Overleg met de boekhouder een systeem

Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Overleg met de boekhouder hoe je werkzaamheden kunt overnemen. Door een goed systeem af te spreken kan de boekhouder de werkzaamheden flink inkorten. Daar komt nog als voordeel bij dat het jezelf ook beter bewust maakt van hoe de onderneming eigenlijk draait. Gedurende het jaar kun je ook nog simpel bijsturen als je ergens steken laat vallen.

Stel de urenregistratie niet uit

Je moet minimaal 1.225 uren per jaar aan jouw onderneming besteden. Je moet ook aan kunnen tonen dat het daadwerkelijk zo is. Verwerk de gewerkte uren het liefst dagelijks. Je weet namelijk over een paar weken niet meer wat je vandaag gedaan hebt. En het moet toch gebeuren. Werk het bijvoorbeeld even bij zodra je de dag afsluit.

Werk nauwkeurig aan de btw-aangifte

Een goede administratie vormt ook de basis van de aangifte van de btw. Schat het te betalen bedrag niet in, maar onderbouw het goed. Ook hierbij geldt weer dat je de administratie toch op orde moet hebben. Vaak gebeurt de aangifte eens per kwartaal. Zorg dat je uiterlijk aan het eind van de opvolgende maand de aangifte instuurt en de betaling verricht. Te laat betalen kan jou een boete opleveren.

Ga je niet gelijk facturen verwerken? Bewaar ze dan goed

Achteraf nog alle facturen verzamelen is arbeidsintensief. Leg alle papieren facturen daarom direct op één centrale plek. Je kunt zelfs overwegen om alle facturen die via de mail binnenkomen gelijk uit te printen en ook op dezelfde plek te leggen. Dit kost je weinig tijd, maar bij het klaar maken van de btw-aangifte of de aangifte van de inkomstenbelasting gaat het jou veel tijd schelen.